História

Most SNP vs. parnik Orava

Publikované: 28.10.2011 12:04:10 | prečítané 5035x | © plavidla.sk | viac...

Keď sa v roku 1916 začala v lodenici Óbuda v Budapešti stavba parníka MAGYARORSZÁGH, neskor v roku 1922 premenovaného na SVATOPLUK a od roku 1945 plávajúceho pod menom ORAVA, nikto netušil, že definitívny koniec najvýkonnejšieho plavidla flotily československého plavebného podniku v rokoch 1945-1961 bude spojený práve so stavbou mosta SNP.

Dunajské nábrežie - kúpalisko Lido

Publikované: 17.09.2014 13:47:29 | prečítané 7093x | © plavidla.sk | viac...
Tak takto vyzeral pohľad z petržalskej strany Dunaja na miesto kde dnes stoji centrum Eurovea z vtedajšej pláže a letného kúpaliska Lido.

Lodnícky domov

Publikované: 03.12.2013 14:28:01 | prečítané 4216x | © plavidla.sk | viac...
Keď vroku 2005 vBratislave zbúrali Dom lodníkov, málokto vedel, že iný dom lodníkov, či skôr Lodnícky domov pokojne stojí na svojom mieste vsusedstve Mosta Apollo, hneď vedľa modrej budovy ŠPS - Štátnej plavebnej správy a od toho zbúraného domu lodníkov je starší oniekoľko desiatok rokov.

Sklad č.7

Publikované: 26.04.2011 11:29:23 | prečítané 3106x | © plavidla.sk | viac...
Budova s prozaickým názvom Sklad č.7 dominuje ľavému brehu Dunaja v úseku medzi Starým mostom a mostom Apolo v lokalite, ktorá počas posledných rokov prešla výraznou premenou spojenou s výstavbou nového moderného obchodného centra Eurovea na území doteraz striktne industriálnej prístavnej zóny mesta.

Dunajské nábrežie - 1936

Publikované: 22.01.2011 09:33:10 | prečítané 2150x | © plavidla.sk | viac...

rok 1936 - v miestach dnešného osobného prístavu a pred budovou Národného múzea bol žeriav, prekladisko, železnica a sklady tovaru.

Dunajské nábrežie - riečne kúpalisko ,,poplpam´´

Publikované: 19.01.2011 19:14:30 | prečítané 2087x | © plavidla.sk | viac...

Ľudové riečne kúpalisko nazývané ,, poplpam" sa rozprestieralo v miestach dnešného PKO. Meno dostalo od topoľov, ktoré lemovali breh Dunaja. Rieka bola v tomto úseku široká s dlhými štrkovými lavicami a širokým štrkovým brehom. Bagrovaním štrku sa postupne vytvorili dve či tri jazerá, ktoré boli využívané ako ľudové kúpaliská počas leta a korčuloviská počas zimy. Navážaním prevažne stavebného odpadu sa hrádza pomaly posúvala, koryto rieky sa zužovalo, riečne kúpalisko zaniklo a vzniklo tak miesto pre dnešné PKO.

foto z roku 1935

Bratislavský veslársky klub 1896 -1968

Publikované: 30.09.2014 14:37:12 | prečítané 3849x | © plavidla.sk | viac...

vpravo vidno budovu Nemeckého veslárskeho klubu

Na petržalskej strane Dunaja v miestach dnešného mosta SNP sa až do roku 1968 nachádzala jedinečná novogotická stavba s vysokou vežou. Bol to Bratislavský veslársky klub (Pozsonyi hajós egylet - PHE), ktorý sa po vzore anglických veslárskych klubov stal v roku 1896 prvým moderným športovým klubom v Uhorsku. viď>>

Dunajské nábrežie - riečne kúpele ,,pľuvátka´´

Publikované: 15.01.2017 23:02:57 | prečítané 2374x | © plavidla.sk | viac...

rok 1931 - v miestach dnešného nábrežia pred hotelom Devin sa nachádzali ,,pĺuvátka´´ riečne kúpele. Drevené kúpele mali obdĺžnikovú konštrukciu, pripevnenú na železných plavákoch. Uprostred sa nachádzal bazén s pretekajúcou riečnou vodou. Lístky sa kupovali na dve hodiny. Kúpele vyhľadávali muži a bohaté dámy. Počas zimy boli kúpele odtiahnuté a zimované mimo hlavného toku. V prevádzke ešte po roku 1945. (pravé foto - 1926)

Dunajské nábrežie - monitor Szamos

Publikované: 15.01.2017 22:59:41 | prečítané 3175x | © plavidla.sk | viac...

Monitor Szamos v Bratislave okolo roku 1900 -1921. ( vpravo hore monitory v Bratislavskom zimnom prístave v roku 1900)

Monitor - typ vojnovej lode vyzbrojenej otočnou delovou vežou umožnujúcou streľbu v rôznych smeroch bez potreby manévrovania s celou loďlou. Prvé monitory boli poháňané parnými strojmi, neskôr nahrádzané dieslovými. Monitory operovali na Dunaji nielen v prvej svetovej vojne, ale niektoré po prezbrojení operovali až do roku 1945.

Monitor Szamos bol jeden z viacerých monitorov Dunajskej flotily Rakúsko-Uhorskej monarchie. Bol postavený v roku 1892 v Budapešti a pomenovaný podľa stejnomennej rieky v Rumunsku. Rozpadom Rakúsko-Uhorskej monarchie v novembri 1918 a následným vyhlásením Maďarskej republiky rád v marci 1919 sa monitor Szamos spolu s monitorom Lajta a hliadkovou loďou Fogas dostáva do bojov proti Československým légiám. Následne ešte v roku 1919 sa po neúspešnom pokuse o protikomunistický puč vzdáva dohodovým mocnostiam v prístave Baja. Definitívny koniec bojom na Dunaji urobí až postup československých légií a ofenzíva rumunskej armády dovŕšená dobitím Budapešti 1.augusta 1919. Po potlačení revolúcie bol monitor Szamos, Lajta a Maros až do roku 1921 internovaný vo Viedni. Neskôr Szamos a Lajta vrátené do Maďarska na civilné využitie- bager. Monitor Lajta v auguste 2010 v Budapešti slávnostne uvedený do prevádzky po celkovej rekonštrukcii.

Viac:www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/fk_202_ex_tivadar_ex_szamos_ex_s_m_s_szamos_/1414/kronologia#kepek

Zaujímavý článok o vojenskej flotile v období Československej republiky : www.vhu.cz/ceskoslovenskemu-lodnimu-vojsku-dominoval-padesatimetrovy-masaryk/

Zaznamy: 1 - 9 / 9

Štátna plavebná správa

Slovenský hydrometeorologický ústav

Miesto pre Vašu reklamu