História

Späť na zoznam článkov

Most SNP vs. parnik Orava

Publikované: 28.10.2011 12:04:10 | prečítané 7363x | © plavidla.sk

Keď sa v roku 1916 začala v lodenici Óbuda v Budapešti stavba parníka MAGYARORSZÁGH, neskor v roku 1922 premenovaného na SVATOPLUK a od roku 1945 plávajúceho pod menom ORAVA, nikto netušil, že definitívny koniec najvýkonnejšieho plavidla flotily československého plavebného podniku v rokoch 1945-1961 bude spojený práve so stavbou mosta SNP.

Most SNP bol postavený v rokoch 1967 až 1972 podľa projektu A.Tesára, J.Lacka a I.Slameňa je nesporne obdivhodnou stavbou svojej doby. Most je ocelový, zavesený na jednom pylóne vysokom 84,6m. Celková dĺžka mosta je 430,8 m, šírka 21 m a hmotnosť 7537 ton. Zvláštnosťou mosta je reštaurácia na hlavici pylónu vo výške 80m s výhľadom až 100km.

Trup parníka ORAVA bol vsúvislosti s výstavbou mosta vrámci „zlepšovacieho návrhu“ zbavený všetkých častí nadstavby apalubných zariadení, vodotesne zavarený, opatrený zaplavovacími avyčerpávacími ventilmi avstrednej časti bol v ňom vytvorený priestor pre vybudovanie pomocného železobetónového piliera, ktorý potom poslúžil ako podpera počas výstavby nového mosta. Po ukončení výstavby mosta SNP trup lode odvliekli do Vlčieho hrdla abetónový pilier jednoducho výbušninou zlikvidovali. Je samozrejmé, že to bol aj definitívny – ale predovšetkým nedôstojný – koniec tejto nádhernej lode – pýchy vtedajšej Dunajplavby. Zbytky parnika Orava tak možete do dnešných dní nájst ako kopy štotu vyliateho betónom na brehu ramena. Z fotografií je však zrejmé, že počas výstavby boli použité až dva pomocné betonové piliere, čo by potvrdzovalo informáciu, že pri stavbe mosta bol použitý rovnakým sposobom aj trup druhého najvýznamnejšieho parníka Dunajplavby, parníka Šariš.

 


Štátna plavebná správa

Slovenský hydrometeorologický ústav

Miesto pre Vašu reklamu