Aktuality

Späť na zoznam článkov

Remorkér Šturec - národná kultúrna pamiatka.

Publikované: 25.01.2015 20:49:33 | prečítané 8785x | © plavidla.sk

Remorkér Šturec ex Štúr bol v roku 2011 vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku, ako posledný dochovaný exemplár motorovej vlečnej riečnej lode a ako posledná historicky cenená loď z celej flotily lodí ČSPD, ktorej sa podarilo prežiť až do dnešných dní, keď sa jej meno spája s nádejou o vznik lodného múzea s expozíciou o histórii dunajskej plavby + NOVÉ FOTO z lodného výťahu jar 2014


Napriek bohatej 90 ročnej histórii dunajskej plavby na slovensku, neexistuje jediná stála expozícia venovaná dunajskej plavbe, lodiam či životu lodníkov. Celé desaťročia života plavebného podniku, obdobia rozkvetu a prosperity, technického pokroku a jedinečných lodí postavených slovenskými rukami v našich vlastných lodeniciach sa stratili do nenávratna. Akoby ani na Dunaji nikdy neboli, akoby ich Dunaj navždy odplavil do minulosti. Posledné lode zlatej éry zhrdzaveli a postupne odíšli do šrotu, pristavy a lodenice sa predali a ich noví vlastníci bez hlbšieho záujmu hľadajú nové cesty k vlastnej prosperite. Nikde už nenájdete funkčný bočnokolesový parník, neodveziete sa do Petržalky klasickým Propelérom, ba dokonca nenájdete nič čo by túto dobu pripomínalo.

Za socializmu to nebolo moderné, keď lahostajnoť či sprostý nezáujem vedúcich pracovníkov, ruka v ruke so straníckou zodpovednosťou a ľudskou blbosťou, mal za následok nezriedka likvidáciu plne funkčných lodí ako napr. parník Orava. Postupom rokov sme tak prišli o všetko čo nám všetci závideli a na čo sme mohli byť hrdý. Po 89tom sa chvilami aj tu zdalo že sa blýska na lepšie časy, keď sa vlajková loď vtedajšej Dunajplavby Kriváň dostala do rúk spoločnosti pod vedenim vtedajšieho poslanca a známeho herca Ľ. R. Loď dostal za 1Kčs - jednu korunu s príslubom, že tam bude zriadené lodné múzeum. Niekoľko rokov tak Kriváń kotvil na Petržalskom brehu Dunaja aj s pár fotografiami, modelmi lodí, či možnosťou prejsť sa po jeho palube, až kým loď definitívne nestratila svoju pôvodnú podobu a po celkovej prestavbe sa vratila na pôvodné miesto ako nevkusná reštaurácia.

Takto sme prišli o dalšiu loď, ktorú pre zmenu pochovala demokracia. Ako keby sa nič nezmenilo, ako keby na rovnakých stoličkách stále sedeli ti istí, tí ktorí ráno prídu do zamestnania aby zase poobede odišli. Plavebný podnik tak dávno stratil lesk a slávu hrdých lodných kapitánov, plavčíkov či kadetov v naškrobených uniformách s naleštenými gombíkmi a výložkami, ktorých nájdeme už len na pár fotografiách.

Napriek tejto neutešenej situácii sa ale stále ešte nájde pár nadšencov, ktorí napriek obmedzeným možnostiam a veku, nehodili flintu do žita a všemožne bojujú proti veterným mlynom. Takto sa na začiatku roka 2011 podarilo čiastočne zachrániť loď Šturec ex Štúr postavenú v lodeniciach Komárno v roku 1937. Loď, pri krste ktorej stál vtedajší predseda prvej Československej vlády Dr. Milan Hodža, či prvý slovenský námorný kapitán Július Thurzo. Loď ktorá sa spája od začiatku so slovenskou štátnosťou, ktorá prežila potopenie po zásahu bomby pri bombardovaní rafinérie Apollo v roku 1944 a ktorá sa ako jediná z troch sesterských lodí (Šturec, Vajanský a Moyzes) zachovala v pôvodnej podobe až do dnešných dní. Jej stav je ale žalostný ako možete vidieť aj na týchto fotografiách z konca roka 2012.

Remorkér Šturec začiatkom roka 2014 na lodnom výťahu v južnom bazéne bratislavského prístavu.

Pripájam článok z roku 05/2013 - klikni TU ,, Dopravné múzeum získalo do zbierky loď Šturec ,,

Pripájam článok z roku 08/ 2014 - klikni TU ,, Z legendárneho Šturca vzniká lodné múzeum ,,

 


Štátna plavebná správa

Slovenský hydrometeorologický ústav

Miesto pre Vašu reklamu