Publikované: 22.01.2011 09:33:10 |
prečítané 3219x |
© plavidla.sk |
viac...
rok 1936 - v miestach dnešného osobného prístavu a pred budovou Národného múzea bol žeriav, prekladisko, železnica a sklady tovaru.
Publikované: 19.01.2011 19:14:30 |
prečítané 3150x |
© plavidla.sk |
viac...
Ľudové riečne kúpalisko nazývané ,, poplpam" sa rozprestieralo v miestach dnešného PKO. Meno dostalo od topoľov, ktoré lemovali breh Dunaja. Rieka bola v tomto úseku široká s dlhými štrkovými lavicami a širokým štrkovým brehom. Bagrovaním štrku sa postupne vytvorili dve či tri jazerá, ktoré boli využívané ako ľudové kúpaliská počas leta a korčuloviská počas zimy. Navážaním prevažne stavebného odpadu sa hrádza pomaly posúvala, koryto rieky sa zužovalo, riečne kúpalisko zaniklo a vzniklo tak miesto pre dnešné PKO.
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/PKO/PKO_stary_%20cintorin_M.jpg) |
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/PKO/PKO_zimaM.jpg) |
foto z roku 1935 |
|
Publikované: 25.08.2022 18:31:53 |
prečítané 5987x |
© plavidla.sk |
viac...
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/Bratislavske_%20veslarske_%20kluby/B_veslarskyklubM_cr.jpg) |
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/Bratislavske_%20veslarske_%20kluby/b_veslarsky%20klubCbM(1).jpg)
|
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/Bratislavske_%20veslarske_%20kluby/slov-ves-klubM.jpg) |
|
vpravo vidno budovu Nemeckého veslárskeho klubu |
|
Na petržalskej strane Dunaja v miestach dnešného mosta SNP sa až do roku 1968 nachádzala jedinečná novogotická stavba s vysokou vežou. Bol to Bratislavský veslársky klub (Pozsonyi hajós egylet - PHE), ktorý sa po vzore anglických veslárskych klubov stal v roku 1896 prvým moderným športovým klubom v Uhorsku. Jednalo sa o velmi kvalitne a honosne zariadenú budovu, kde prizemie slúžilo ako lodenica a poschodie ako klubová miestnosť s drahým molibiárom a velkými obrazmi po stenách. Po 2.svet. vojne klub zoštátnili a slúžil pre potreby vodáckeho oddielu Kablo Bratislava, ktorého členovia tam stavali prvé laminátove lode na slovensku z epoxidu určeného na experimentálne použite vo výrobe podniku Kablo. Budova lodenice bola počas výstavby mosta SNP rozobratá, jednotlivé časti stavby boli pooznačované s cieľom budovu neskôr postaviť na iné miesto, k čomu však bohužial nikdy nedošlo.
Publikované: 03.04.2021 09:42:15 |
prečítané 3908x |
© plavidla.sk |
viac...
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/riecnekupeleM.jpg) |
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/riecne%20kupele%20/kupeleM.jpg) |
|
rok 1931 |
rok 1926 |
|
rok 1931 - v miestach dnešného nábrežia pred hotelom Devin sa nachádzali ,,pĺuvátka´´ riečne kúpele. Drevené kúpele mali obdĺžnikovú konštrukciu, pripevnenú na železných plavákoch. Uprostred sa nachádzal bazén s pretekajúcou riečnou vodou. Lístky sa kupovali na dve hodiny. Kúpele vyhľadávali muži a bohaté dámy. Počas zimy boli kúpele odtiahnuté a zimované mimo hlavného toku. V prevádzke ešte po roku 1945. (pravé foto - 1926)
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/riecne%20kupele%20/furdoXS200.jpg) |
|
|
rok 1903 |
|
|
rok 2019 -nikdy by som neveril, ze sa cast riecnych kupelov dokaze zachovat az do dnesnych dni
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/riecne%20kupele%20/IMG_20190118_155659X.jpg)
Publikované: 23.03.2021 13:35:44 |
prečítané 5381x |
© plavidla.sk |
viac...
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/1906monitorS.jpg) |
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/1922monitorS.jpg) |
|
1906 Starý prístav - v pozadí Apollo |
1922 južný bazén Starý prístav |
|
Monitor Szamos v Bratislave okolo roku 1900 -1921. ( vpravo hore monitory v Bratislavskom zimnom prístave v roku 1900)
Monitor - typ vojnovej lode vyzbrojenej otočnou delovou vežou umožnujúcou streľbu v rôznych smeroch bez potreby manévrovania s celou loďlou. Prvé monitory boli poháňané parnými strojmi, neskôr nahrádzané dieslovými. Monitory operovali na Dunaji nielen v prvej svetovej vojne, ale niektoré po prezbrojení operovali až do roku 1945.
Monitor Szamos bol jeden z viacerých monitorov Dunajskej flotily Rakúsko-Uhorskej monarchie. Bol postavený v roku 1892 v Budapešti a pomenovaný podľa stejnomennej rieky v Rumunsku. Rozpadom Rakúsko-Uhorskej monarchie v novembri 1918 a následným vyhlásením Maďarskej republiky rád v marci 1919 sa monitor Szamos spolu s monitorom Lajta a hliadkovou loďou Fogas dostáva do bojov proti Československým légiám. Následne ešte v roku 1919 sa po neúspešnom pokuse o protikomunistický puč vzdáva dohodovým mocnostiam v prístave Baja. Definitívny koniec bojom na Dunaji urobí až postup československých légií a ofenzíva rumunskej armády dovŕšená dobitím Budapešti 1.augusta 1919. Po potlačení revolúcie bol monitor Szamos, Lajta a Maros až do roku 1921 internovaný vo Viedni. Neskôr Szamos a Lajta vrátené do Maďarska na civilné využitie- bager. Monitor Lajta v auguste 2010 v Budapešti slávnostne uvedený do prevádzky po celkovej rekonštrukcii.
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/Monitor/laitha1S.jpg) |
![](http://obrazky.plavidla.sk/userfiles/image/clanky/Bratislava%20historia/Monitor/sava1S.jpg) |
|
Leitha/Lajta |
Sáva (ex Bodrog) |
|
Viac Leitha: www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/fk_202_extivadar_exszamos_exsms_szamos/sms_szamos/1699/1414
Viac Bodrog:www.armadninoviny.cz/sms-bodrog-znova-na-dunaji-105-rokov-potom-co-zacal-prvu-svetovu-vojnu.html
Zaujímavý článok o vojenskej flotile v období Československej republiky : www.vhu.cz/ceskoslovenskemu-lodnimu-vojsku-dominoval-padesatimetrovy-masaryk/