História
Lodnícky domov
Publikované: 07.03.2023 08:52:52 | prečítané 6223x | © plavidla.skInšpiračný zdroj vychádzajúci z architektúry lodí
Funkcionalistická budova, neprehliadnuteľná najmä vďaka pozorovacej veži, bola postavená vrokoch 1940 – 1942. Stavbu si objednala afinancovala účastinná spoločnosť Slovenská dunajplavba. Budova slúžila na krátkodobé ubytovanie členov lodných posádok, ktori čakali na príchod plavidiel, na ktoré sa mali nalodiť - teda striedať kolegov, ktori tam už určitú dobu plávali. Kedysi bola úroveň diaľkovej komunikácie (telefóny, telegraf) slabá, takže striedajúci lodníci boli povolaní so značným predstihom a ubytovaní v tomto zariadení do prichodu ich plavidla. V prípade členov posádok vlečných člnov to boli kompletné rodiny i s deťmi, odtiaľ ten názov "Lodnicky domov".
Hlavnou charakteristickou črtou stavby sú zaoblené bočné fasády aspomenutá vyhliadková veža. Takto dokumentuje svoj inšpiračný zdroj vychádzajúci zarchitektúry lodí. Lodné nadstavby a kapitánske mostíky akoby sa preniesli na breh. Interiér budovy tvorí pomerne veľká jedáleň na prvom poschodí. Striktne rozdelená na časť pre mužstvo adôstojníkov. Štandardné ubytovacie priestory sa neveľmi odlišujú od najobyčajnejších hotelových izieb. Štvrté poschodie skrýva malé prekvapenie. Dva byty, ktorým nechýba hosťovská izba, kuchyňa, špajza, miestnosť pre slúžku, WC akúpeľňa.
Autorom projektu zaujímavej budovy je Július Lehocký. Málo známy bratislavský rodák, slovenský architekt, ktorý napriek tomu realizoval niekoľko dodnes viditeľných objektov. VBratislave je to napríklad projekt podstavca pre sochu P. O. Hviezdoslava. Je veľmi pravdepodobné, že sDunajplavbou spolupracoval intenzívnejšie avdlhšom časovom období. VKomárne sa totiž nachádza typovo veľmi príbuzná budova bratislavskému Domu lodníkov. Bolo by však predčasné tvrdiť, že jej duchovným otcom je Július Lehocký.
Popri týchto konštatovaniach pôsobí priam zábavne argument, ktorý použil súčasný majiteľ objektu, Slovenská plavba aprístavy, a. s., aby odmietol zápis budovy medzi kultúrne pamiatky. Budova má údajne narušenú statiku, viditeľné praskliny avžiadnom prípade ju nie je možné využívať. Jediným vhodným riešením pre ňu má byť jej zbúranie. Ľahko posúdiť, že to asi nie je správne riešenie, pretože vbudove je dodnes prevádzkovaná rádiostanica pre spojenie splavidlami riečnej azaoceánskej lodnej dopravy.